Aquestes
escultures s’anomenen Koúros d’Anavyssos i Kóre del pèplum. L’autor és desconegut, la seva cronologia està datada del 510 a.
C. / 500 a. C. Es una escultura de tipus exempta feta de marbre policromat i d’un
estil grec arcaic. El tema de les escultures és fúnebre i estan localitzats a Museu
Arqueològic Nacional (Atenes)el Koúros i al Museu de l’Acròpoli (Atenes) la
Kóre.
Composició de koúros: postura rígida,
frontalitat i simetria, un eix vertical que divideix el cos en dues meitats
casi iguals, braços enganxats al cos amb els punys tancats. Els genolls són molt
poc naturals i te les cames musculoses amb la cama Esquerra avançada fent un
pas endavant en comptes d’un pas enrere.
Composició de la kóre: Posició rígida,ulls ametllats per donar més
vitalitat a la cara encara que és inexpressiva, ja que te un somriure tímid. Al
cap cauen llargues trenes que cauen sobre les espatlles. Vestit que cau rígid
sobre el cos marcant lleugerament els plecs que deixen intuir la forma del cos.
Ma esquerra estesa per oferir una ofrena com per exemple un fruit, per altre
costat, el braç dret està enganxat al cos i amb el puny tancat.
Comparació dels dos: els dos estan en una
postura rígida i sense mobilitat, també comparteixen les trenes del cap i els
ulls ametllats característics del grec arcaic. Els dos estan bastant ben
conservats encara que estiguis una mica raspats i a la kóre se l’hi hagi
trencat el final del vestit.
Pel que fa al context històric, Durant la
Grècia arcaica, la figura masculina atlètica despullada –tal com es practicava
l’esport llavors- va ser esculpida amb molta freqüència. Aquest tipus
d’estàtues, anomenades koúroi,
moltes vegades han estat identificades erròniament amb l’ imatge de déu Apol·lo
o, de vegades, amb el retrat fidel d’alguna persona important. No obstant això,
i segons les fonts escrites conservades, eren representacions que es feien,
generalment, en honor dels grans atletes guanyadors als importants jocs d’Olímpia. Tanmateix, segons consta a la inscripció
esculpida a la base, el Koúros
d’Anavyssos, a més de commemorar una victòria esportiva, també va ser
l'estàtua funerària feta en honor del jove Kroisos, mort en combat.
La paraula grega kóre (plural kórai)
significa donzella. Segons
sembla, les kórai eren estàtues
votives petites que, en l’època arcaica, es dedicaven al culte. Solien portar
una fruita, una flor o un animalet en una mà i sempre es representaven
vestides.
En les influències podem dir que, l’escultura
grega arcaica es desenvolupà a partir de l’evolució d’uns referents propis, les
xòana, imatges primitives
anteriors al segle VII a. C., i de la influència de l’estatuària egípcia. Les xòana
eren escultures en fusta caracteritzades per la rigidesa i la geometria formal.
L’escultura arcaica mostra una evolució cap al naturalisme i anticipa amb això
una de les característiques essencials de l’estatuària clàssica dels segles V i
IV a. C.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.