RETRAT EQÜESTRE DE MARC AURELI
Dades generals de l’obra
Títol de l’obra : El Retrat eqüestre de Marc Aureli
Autor: Desconegut
Cronologia: Any 175 dC.
Tipus: escultura exempta
Material emprat: Bronze daurat
Tècnica: La fosa perduda
Estil: Romà Alt imperial
Tema: retrat
Funció: propagandística
Localització: Plazzo dei Conservatori, al Museu Capitulí de Roma
Estat actual: carència d’un cabdill d’un bàrbar suplicant
clemència a l’emperador.
Context històric:
Degut a la
impossibilitat de governar el gran territori que els roman havien conquerit
durant l’expansió republicana en el període
imperial (31Ac-476 dC), a Roma es va establir un nu sistema polític, el qual
era dirigit per un governador o també reconegut
com el Cèsar. Consistia en dividir el
territori en diferents províncies.
La societat
romana disposava d’una sòlida estructura social, econòmica, política i
comercial , a més de que el poble romà va rebre una gran influència cultural
per part dels grecs. Durant aquesta època l’art es va utilitzar com a instrument
de demostració de poder, per tant era molt recurrent i freqüent la construcció
i aixecament de nous edificis públics i
privats en les ciutats romanitzades. Sobretot en aquest tipus de societat
romana , era molt important demostrar qui era el que dominava sobre els altres
amb preferència , es a dir qui era el que estava al cim jeràrquic , el més poderós,
i aquest era el Cèsar o emperador.
Els romans, per
tant van recórrer a la imatge per tal d’assolir la magnificació del càrrec. Es feien
servir diferents tipologies de tipografia per a demostrar la preeminència del
Cèsar sobre els altres, fis ho tot es podia recórrer a la mitologia o
divinització.
Desprès de varies
dinasties entre d’elles la dinastia dels Antoni al la qual va pertànyer Marc
Aureli Antoni August protagonitzada per guerres, durant l’any 230 , que es
coneix com a anarquia imperial , on els militars agafaren el poder per protegir
la l’imperi contra els bàrbars. Les guerres continues van provocar l’endeutament
per la manteniment de l’ exèrcit t i l’empobriment de la ciutat acompanyat de
la pèrdua de la identitat i la crisi religiosa deguda a les invasions
orientals. Un exemple va ser la gran persecució dels cristians.
Tècnica
Ens trobem davant de l´ únic exemple conservat
del retrat eqüestre realitzat en bronze a l’època romana. Es va identificar erròniament
amb Constantino això el va salvar de que fos fos per utilitzar material.
El
material i la Técnica amb que es va realitzar es el bronze daurat al foc i a la
cera perduda seguint la tradició dels grans bronzistes grecs, de la que els romans
van seguir la tradició o tècniques.
Mètode de la cera perduda, cap a la meitat
del segle VI aC l escultor Teodor de Samos va definir la tècnica de la cera
perduda, aquesta va revolucionar l´ escultura. Aquesta tècnica permetia crear
estàtues de bronze de gran mida i amb qualitats resistents i plàstiques, millor
que el marbre i la fusta.
Permetia tota mena de detalls, gest i moviment. Exemple
Centauro de Royos.
Aquesta tècnica consistia a fer una primera
figura de fanga amb la forma de l´ objecte realitzat. Posteriorment es recobria
amb una fina capa de cera i una altre vegada una capa de fang. El bronze era
abocat per uns forats situats a la part superior i s’ anava desplaçant. Una
vegada refredat tot el conjunt, es trencava la capa de fang exterior, quedant
el bronze final.
El tema
que fa referència és el poder d´ aquí la seva grandària. El modelat i la
textura del retrat es llisa i dura, per tant dona sensació de duresa. Es una
figura pesada, buida per dins i no dona sensació de fred així com el marbre si.
És llisa encara que té parts rugoses com el coll del cavall i el cabell de Marc
Aureli. El poc que es conserva de marbre es pot dir que era brillant.
Escultura de volum rodó, se li pot donar la
volta. Està situada en un espai tancat. La seva alçada és de Escultura
de volum exempta, pot ser vista per diversos punts de vista.
El conjunt emperador cavall presenta una
composició equilibrada i tancada. Es una figura asimètrica. Presenta formes geomètriques,
cara forma rodona ovalada, línies rectes i corbes. És un grup tancat que
expressa serenitat, mesura i equilibri. Figura de l’ emperador desproporcionada
respecte a la grandària del cavall per ressaltar poder i grandesa. Representa
moviment i aquests s’ aconsegueix amb la pota aixecada, la roba i el cos lleugerament
inclinat.
La llum entra de cara i il·lumina bona part
del davant, part del cap. Als plecs no arriba la llum
.
Escultura romana, commemora a líders militars.
Anàlisi d' estilística i significació.
Es representa a l’emperador
com exaltant la seva grandesa i poder.
Es pot apreciar
que és un home madur encara que no ancià. Vesteix a l’estil de l’apoca, amb una
túnica curta i un paludamentum (manta de
l’exèrcit ) i unes botes de patrici. Té una abundant cabellera i arrissada com
la barba.
El braç dret es
pot interpreta com a ordre de senyal per al l’exèrcit, símbol de pacificació o
per rebre les aclamacions i admiracions del pobre.
El fet de que no posseeixi cap armadura ni cap
tipus d’arma ens el presenta com un emperador pacífic.
Es pot observar que el cavall en comparació amb el
emperador no es molt gran ja que els peus li pengen sota la panxa ( o barrigeta*) . No hi ha estreps perquè en aquella època no existien i no es
varen començar a utilitzar fins al segle VI Dc.
El cavall es
representat com un animal potent, amb les venes exaltades i voluminoses, plecs
a la pell i un coll de grans dimensions.
Tot i que té un
rostre de continuïtat i seriós una un dinamisme entre l’emperador i el cavall,
es pot apreciar ja que el cavall te la pota davantera dreta aixecada , el que
demostra una vegada més el símbol de pacificació.
Funció i influències
L’estàtua té una
funció propagandística. En aquest cas l’estampa d’un home a cavall és molt
temàtic una influència anterior seria l’
anomenat Cavaller Rampín, del Segle VI aC de l’època grega antiga que
representa un Kuorus sobre un cavall.
Va ser una gran
influència en l’època del renaixement, com ara en l’estàtua la Gattamela de
Donatelo (1453) i el Verrochio Colleoni (1479-88) del mateix autor , Donattelo,
Venècia.
la Gattamela: en aquest cas si que porta armadura i estreps, però la pota davantera del cavall està aixecada .
Verrochio Colleoni, en aquest cas el cavall te més grandària que el cavaller , però no porta cap tipus d'arma. La pata davantera esquerra està aixecada també.
Estefanía Lozano i Carla González.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.