Títol: Casa del poeta tràgic
Autor: desconegut
Cronologia: segle I a.C
Estil: romà pompeià
Tipologia: civil (domus)
Materials: pedra
Tècnica: fresc (pintura) i opus tessellatum (mosaic).
Localització: Pompeia (Itàlia).
Pompeia va ser fundada pels oscs al segle
VII a.C. Està situada al golf de Nàpols, el setge del general romà Luci Corneli
Sul·la l’any 91 a.C la convertí en colònia sota el nom de Colonia Veneria
Cornelia Pompeiarum. Posteriorment, Pompeia esdevingué un lloc d’estiueig de
les clases opulentes.
Al 79 a.C es va provocar una erupció del
Vesubi, que va destruir per complet la ciutat, que va quedar sepultada per
cendra i lava fins al segle XVIII, quan la van desenterrar. Gràcies a aquests
treballs es va poder conèixer l’organització social i urbanística de les
ciutats romanes, perquè la lava va mantenir la ciutat i la decoració interior
dels edificis quasi intacta. La Vil·la del poeta tràgic és un exemple de domus
romana.
A l’antiga Roma
existien tres tipus de vivendes: les insulae: casa de veïnatge
formada per diversos pisos, normalment de lloguer, de diversos pisos
utilitzades pels ciutadans que no es podien permetre tenir habitatges
particulars. Es construïen de maó i argamassa i
eren similars als edificis d'apartaments actuals. Les insules es poden
classificar en dos tipus bàsics:
- Les del primer tipus tenien tallers i botigues a la planta baixa. A l'entresol s'hi disposaven els allotjaments per als treballadors d'aquests negocis i les plantes superiors es dividien en apartaments.
- A les del segon tipus, a la planta baixa, en comptes de botigues i tallers s'hi disposaven els habitatges al voltant d'un jardí o un passadís.
Les
vil·les eren residències
situades als afores de la ciutat o bé en el camp; les seves dimensions i
característiques depenien de l'economia dels seus propietaris. les vil·les dels
grans propietaris, les terres dels quals estaven disposaven de banys,
porxos, torres, jardins i pavellons. Les cases podien contenir altres
dependències segons l'activitat del propietari: així, es coneixen cases
amb cellers,
i probablement n'existien d'altres amb magatzems i altres equipaments.
Pel que fa a la part
exterior de les domus romanes eren cases molt tancades, sense finestres, per
preservar l’intimitat i resguardar-se dels lladres. La llum arribava gracies
als dos patis interiors. Les cases tenien molts pocs mobles i en canvi una rica
decoració pictòrica en totes les sales.
- L'entrada
principal solia constar d'un uestibulum en forma d'un
petit espai arrecerat anterior a la porta la qual donava a un corredor
anomenat fauces.
- L'atri era la primera
cambra que es trobava. Era el centre de la casa, un gran espai cobert per
un sostre llevat d'una gran obertura, el compluuium que donava claror i
ventilació i deixava caure l'aigua de la pluja en el impluuium,
una bassa rectangular que la recollia i des de la qual passava a una
cisterna soterrània. Dues ales (alae) a banda i banda de l'atri
donaven sensació d’amplitud.
- El tablinum estava
situat al darrera de l'atri, separat per una cortina o un reixat de fusta.
Era el despatx dels amos de la casa on es rebien les visites i es guardava
l'arxiu familiar.
- Els cubicula o
dormitoris estaven situats als costats de l'atri.
- Les habitacions que
flanquejaven l'entrada podien estar obertes a l'interior -com a cambra per
al porter, dormitoris o menjadors- o donar a l'exterior. En aquest cas el
propietari de la casa les llogava com a botigues (tabernae).
- El triclinium,
el menjador, es va introduir amb el costum grec de menjar ajagut. N'hi
podia haver més d'un. Per exemple un d'estiu que donés al peristil i un
altre d'hivern més protegit del fred.
- No tenien un emplaçament fix
la cuina (culina) ni la comuna (latrina). La latrina podia trobar-se a la mateixa cuina o annexa a
ella. Les cases més luxoses tenien fins i tot termes particulars.
- El peristylum era
un jardí envoltat d'un porxo sostingut per columnes. Al seu voltant es
distribuïen uns quants cubicula i altres habitacions. En
el peristili es troba el lararium, una capella on s’hi guardaven unes estatues que representaven els
Lars, unes divinitats que protegien la casa i la família, i asseguraven la
prosperitat de la hisenda i la salut dels membres de la casa. Sel’s
adreçaven pregàries i se’ls oferien ofrenes com ara flors o fruites en els
dies més assenyalats.
Pel que fa a l’anàlisi
estilística a La Casa del Poeta tràgic
hi ha dos tipus d’elements decoratius: els mosaics
i els frescs.
La paraula mosaic prové etimològicament, de “musa”, perquè es deia que era un
art tan difícil que havia sigut inspirat per les muses. Es realitzava amb
fraccions petites de pedra, marbre o vidre de diversos colors, sobre grans superfícies
planes: sòls, parets i també sostres.
Aquesta tècnica grega la van introduir els romans a les seves construccions
després de conquerir Grècia.
Al terra del tablinium
hi ha un mosaic que és el que dóna nom a la casa ja que representa un escena
teatral.
Però potser el més important és el mosaic d’estil
hel·lenístic que hi ha a l’entrada os es pot veure el dibuix d’un gos subjecte
a una cadena sobre la inscripció “Cave Canem”,
que es podria traduir com “Cura amb el gos”. Feia referència al gos guardià que durant en dia
estava lligat però a les nits solt, vigilant la casa. Una costum que encara
avui dia podem observar a les cases de camp. Pel que sembla aquest animal va
ser sorprès pel volcà quan encara es trobava lligat (es va fer un relleu en
guix del gos).
Malgrat
l'erupció del Vesuvi, a l’any 79 d.C, a Pompeia la pintura mural, generalment
al fresc, s'ha conservat en bon estat ja que el volcà va cobrir la ciutat amb
una gruixuda capa de cendres.
El
fresc més significatiu és el Sacrifici
d’Ifigènia, que és d’estil il·lusionista (60-79 d.C). Data de l’any 62 d.C.
i es trobava al pòrtic del peristylum.
Actualment està al Museu Nacional de Nàpols. Es creu que és una rèplica d'una pintura
original de Timantes, s. IV a.C.
Per entendre la pintura cal conéixer el mite d'Ifigènia. Aquesta era una de les filles del rei grec Agamèmnon,
el qual estava en deute amb la deesa de la caça, Artemisa (Diana). El rei, anys
enrere li havia promès que sacrificaria al ésser més bell que hi hagués per
recompensar-la per haver caçat un dels seus cérvols sagrats. Però va resultar
que l’ésser més bonic era la seva filla Ifigènia, i per tant, tenia l’obligació
de sacrificar-la per la deesa, però no ho va fer. Això va comportar la ira
d’Artemisa i quan els vaixells grecs es disposaven a anar a Troya a lluitar,
aquesta va provocar una calma fent que els vaixells no poguessin avançar.
Agamèmnon consulta a l’endeví Calcant i se n’adona que els vaixell només
avançaran quan la seva filla sigui sacrificada. Així que la va fer cridar i
quan es disposaven a sacrificar-la la deesa de la caça es va apiadar i se la va
emportar com a sacerdotisa a Táuride (actual Crimea) i deixa en el seu lloc un
cérvol.
Al fresc es veu a Ifigènia al centre sostinguda per Ulises i Diomedes apunt de ser sacrificada, mentre l'endeví Calcant mira, a la dreta, l'escena. A l'esquerra, Agamèmnon es cobreix el cap en senyal desesperació, ja que no vol veure com immolaran a la seva filla. En un segon pla i darrere d’ Agamèmnon, apareix la deessa Artemisa com una xoana ( escultura de fusta de l'època arcaica), sobre una columna. Està flanquejada per dos gossos: vesteix una llarga túnica i sobre el cap porta un modus o birret.
També en
segon pla però a la dreta, se la representa com a Diana, caçadora romana,
portant arc i fletxes. A l'esquerra la deessa porta una cérvola que substituirà a Ifigènia en l'altar del sacrifici.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.