dimecres, 29 d’octubre del 2014

La Victòria de Samotràcia

Dades generals de l'obra:

Nom: Victòria de Samotràcia.
Autor: Pitòcrit de Rodes (Escola de Rodes).
Any: 190 a.C.
Material: Marbre.
Ubicació: Luvre.
Tècnica: Talla
Dimensions: 2.45 m.
Estat actual: Actualment, una ala ha sigut restaurada.


La Victòria de Samotràcia és una ofrena que van fer els ciutadans de Rodes al temple de Samotràcia després de guanyar una batalla naval contra el rei persa Antíoc III el gran el 190 a.C.
Aquesta batalla els va permetre obrir noves rutes comercials amb Caria i Licia.
L'escultura va ser descoberta el 1863, al mateix temple de Samotràcia per l'arqueòleg francès Champoisseau.
Com que recorda un fet important, és una escultura commemorativa.






En realitat, la Victòria de Samotràcia és una Atenea Niké (Atenea Victoriosa).

Està situada a la proa d'un vaixell (recorda que commemora una batalla naval). No es conserven els seus braços ni el seu cap, però basant-se en una Atenea Niké situada a dalt de la Columna de la Victòria a Berlín, se suposa que en una mà subjectava una corona de llorer, per coronar al capità i a tota la tripulació per la victòria.

Aquesta obra presenta dos tres principals: moviment i tensió.

Moviment: El podem trobar a la roba. A les seves cames es veu perfectament el vent impactant la seva roba. Aquí també hi podem trobar el dramatisme èpic típic de la Escola de Rodes. Per crear aquest efecte de moviment, la tècnica usada va ser la dels draps molls.

Tensió: La podem trobar perfectament a les ales. No estan recollides i ens donen l'efecte de que Atenea acaba d'aterrar a la proa del vaixell.

Moviment II: Un altre aspecte que ens indica moviment són les cames. La cama esquerra està endarrerida, fet que recalca la idea de que acaba d'aterrar al vaixell. A part d'indicar moviment, també és per donar estabilitat a la figura.

Aquesta escultura té una clara influència pel que fa la roba i la cama atrassada en la Niké de Paionos. Ho podem veure a la roba, que marca el moviment i el dramatisme de l' Escola de Rodes.
Aquesta escultura ha donat una clara influència a l'escultura de Umberto Boccini, Formes úniques de la continuïtat en l'espai, el veiem a la "roba" que porta i que representa el moviment.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.

Post nuevo Post antiguo Home